HISTORIE
OWREN AS – PROBLEMLØSERE FRA START
TIDLIG INNOVATØR
Trygve Owren mekaniske verksted ble etablert i 1951, og var oppstarten til det som i dag er Owren AS. Problemene ved å utføre krevende arbeid i ulendt terreng, var noe som opptok Owren fra start. Heldigvis kan vi vel si, for det har ført til en rekke innovasjoner som har forenklet arbeidshverdager betraktelig, både i Norge og i resten av verden.
“MOTORBÅR”
Innovasjonsprosessen startet med utviklingen av trillebår med gummihjul, som er trillebåren vi kjenner i dag. Deretter så kanskje verdens første, og antagelig eneste, “motorbår” dagens lys. En trillebår med motor, for å forenkle hverdagstransporten.
BELTEBJØRN
På slutten av 50-tallet ble tohjulstraktoren tatt i bruk i landbruket. Bruken begrenset seg imidlertid til sommerføre, og vinterhalvåret fortonet seg like tungvint som tidligere. Innovatøren Owren kom på den briljante løsningen om å sette på to ekstra hjul, og belter rundt hjulene på traktoren. Bonden hadde dermed fått et effektivt hjelpemiddel for fremføring av tømmer på vinterstid.
VARIOTRAC
Nå begynte virkelig mange å interessere seg for produktene fra Vingrom, og det kom ordre fra både skogbruket, landbruket og vegvesenet. Løsningene Owren utviklet, la til rette for en langt høyere effektivitetsgrad, noe som vekket oppsikt både fjernt og nært. Senere kom også kraftutbyggere, entreprenører og forsvaret til som kunder av Owren. Med sitt nære forhold til kundene, hadde Owren opparbeidet seg stor kompetanse til å løse transportoppgaver i ulendt terreng. Dette resulterte blant annet i utviklingen av en helt ny konstruksjon på traktoren. Et beltegående kjøretøy ble konstruert helt fra bunnen av og fikk navnet “Variotrac”. Med lanseringen av Variotrac, ble samarbeidet med kundene utviklet ytterligere.
VARIOTRAC MED BORERIGG
Etterhvert ble Owrens filosofi at kundene kjente problemene og behovene, mens Owren behersket teknologien. Sammen med skogforskningen i Norge (NISK) utviklet Owren Variotrac med vinsj for drift i bratt terreng. I etterkant av dette ble det, i samarbeid med Statens Vegvesen og utviklingsselskapet GEONOR, konstruert en Variotrac med borerigg.
VARIOTRAC 912/913
Dagens Variotrac-program består av to grunnmodeller som er tilpasset flere bruksområder; boring, graving, tømmertransport og vinsjing. Variotrac-konseptet kan også tilpasses andre områder, og Owren har flere interessante løsninger på tegnebrettet.
PRINOTH PREPARERINGSMASKINER
1983 ble starten på en ny epoke i Trygve Owren AS. Da startet importen og salget av Prinoth snøprepareringsmaskiner. Snøprepareringsmaskinene fra Prinoth var kjent for sine klatreegenskaper samt den unike kvaliteten på løypene, skapt av den patenterte Vibrofresen. Til å begynne med var det stort sett løypemaskinene til langrenn som ble etterspurt, men etterhvert kom alpinmaskinene for fullt. Prinoth Everest etterfulgte T4S, og har siden blitt en klatrende legende og en svært populær all-round maskin. Huskyen ble markedsleder fra den kom i 2001 og holder fortsatt posisjonen som en av markedets ledende løypemaskiner.
I 2000 slo Prinoth seg sammen med produsenten av Leitner prepareringsmaskiner, og maskinen Leitwolf ble et flott resultat av sammenslåingen. I 2007 ble Bombardier snøprepareringsmaskiner en del av Prinoth programmet, og det ble starten for blant annet Bison og Beast. Prinoth fremstår i dag som den ypperste maskinprodusenten på markedet med et bredt produktspekter. Dagens forbedrede Leitwolf er et resultat av en høy grad spisskompetanse som er opparbeidet over tid.
Gjennom Prinoths omfattende produktprogram og Owrens godt utbygde salgs- og serviceområde, har bedriften i dag et konkurransedyktig tilbud å gi alpinanlegg, idrettslag, kommuner og turistbedrifter.
PRINOTH UTILITY TERRENGKJØRETØY
I 2009 overtok Prinoth beltedivisjonen til kanadiske Bombardier. Owren AS var leverandør av de første maskinene benyttet av kraftselskaper og sleskaper som bygger kraftledninger i Norge. Disse selskapene hadde behov for beltekjøretøy som hadde stor nok kapasitet til å kunne bære større kraner, og da spesielt kraner tilpasset personkurver. Det var også et stort behov for beltegående maskiner i anleggsbransjen.
PRINOTH AHWI AGGREGAT
I 2011 overtok Prinoth tyske AHWI. AHWI produserer krattknusere, stubbefresere og dyrkingsaggregat for traktor og gravemaskin. AHWI har også egne beltegående bærere til aggregat sine som er på mellom 200 og 630 hk. Vi kan i dag tilby ulike modeller av aggregatene, og vi dekker derfor et bredt behovsspekter; alt fra å dyrke og kultivere på privat mark til kraftigere modeller for profesjonelle entreprenører.
24 TIMERS SERVICE
Owren AS har faglig dyktige og dedikerte medarbeidere, meget godt utbygde delelager og verkstedfasiliteter samt velutstyrte servicebiler. Gjennom vår 24-timers service sikres kundene mot unødig og kostbar driftstans. Du kan lese mer om verkstedet vårt her.
VI FINNER DEN RETTE LØSNINGEN FOR DEG
Vi setter vår stolthet i å være en god sparringspartner for våre kunder. Alle har ulike behov, og det er behovene som avgjør hvilke produkter som er de mest hensiktsmessige. En kjøpsprosess hos Owren er derfor en grundig prosess, der vi er nøye med å kartlegge behov i forkant. Vi har et stort engasjement for å finne de løsningene som både er praktiske og lønnsomme, og ikke minst tilpasset ressursene kunden har til rådighet.
FORNØYDE KUNDER
Vi lever av fornøyde kunder, og vi er helt avhengig av å levere topp kvalitet hele veien, hver gang. Velger du å kjøpe maskin fra oss, skal vi bevise at vi er tilliten verdig!
NYHETER & AKTIVITETER
VERDENS FØRSTE SERIEPRODUSERT ELEKTRISKE LØYPEMASKIN TIL HOLMENKOLLEN
Da Holmenkollen Nasjonale Skiarena trengte en ny løypemaskin, nølte ikke Oslo kommune med å kjøpe PRINOTHs nullutslipps, elektriske HUSKY eMOTION. Oslos Holmenkollen med den berømte hoppbakken arrangerer årlige verdenscuprenn i skihopping, langrenn, kombinert og skiskyting. Den toppmoderne arenaen er også en av Norges mest besøkte...
Les merPrinoth, ny kontrollenhet
PRINOTH med ny kontrollenhet. Ny skjærspak og display lanseres på den nye generasjon LEITWOLF og BISON. Fantastisk presise bevegelser på frontskjær.
Les mer