Da Holmenkollen Nasjonale Skiarena trengte en ny løypemaskin, nølte ikke Oslo kommune med å kjøpe PRINOTHs nullutslipps, elektriske HUSKY eMOTION.
Oslos Holmenkollen med den berømte hoppbakken arrangerer årlige verdenscuprenn i skihopping, langrenn, kombinert og skiskyting. Den toppmoderne arenaen er også en av Norges mest besøkte turistattraksjoner. Selv om dette er en av Europas raskest voksende byer, er mer enn halvparten av Oslo kommune dekket av skog og parker, og fjorden strekker seg helt til sentrum. Oslo er opptatt av bærekraft og har satt seg svært ambisiøse mål om å redusere karbonavtrykket: Innen 2025 skal maskiner og kjøretøy i byen være utslippsfrie. Kommunepolitikerne ønsker at Oslo skal ta en banebrytende rolle i klimanøytral mobilitet – inkludert Holmenkollens snøpreparingsmaskiner.
– Da vi hørte om HUSKY eMOTION, måtte vi bare prøve det ut, sier Knut Oppheim Kristiansen, driftsleder i Holmenkollen Nasjonale Skiarena. “Vi har fem tråkkemaskiner. Den minste trengte å bli byttet ut, og PRINOTH’s elektriske groomer virket som en perfekt passform.
Allerede i desember 2021 fikk operatør Lars Katzenmaier og Knut Oppheim Kristiansen muligheten til å teste HUSKY eMOTION. Utstyr og ytelse av kjøretøyet var en avgjørende del av kjøpsbeslutningen, understreker lederen: ” For oss var det viktig at da vi kjøpte en elektrisk maskin, var det en fullverdig maskin. Den må ha samme ytelse, sporutstyr og tekniske data som dieselmaskinen. Da vi testet HUSKY eMOTION, hadde vi inntrykk av at maskinen ikke kompromitterte for å bli elektrisk. Den fikk til og med noe ekstra: Det er mye roligere enn noen annen maskin. Med sitt 208 kWh-batteri tilbyr HUSKY eMOTION også lengre selvforsynt arbeidstid enn Holmenkollens nåværende minste kjøretøy. Med en maksimal driftstid på opptil tre timer prepareres mindre bakker og løyper før batteriet må lades opp. Skianlegget har over 30 snøgroper for snøproduksjon som har 400 Volt 63 ampere. Nå vil de også fungere som ladestasjoner rundt bakkene. Frykt for å gå tom for strøm vil ikke være noe problem.
I Holmenkollen skianlegg vil HUSKY eMOTION bli brukt til turløyper og mindre løyper. Arenasjefen Knut Oppheim Kristiansen ønsker også å prøve noe uvanlig: – Normalt bruker vi LEITWOLF til å preparere VM-sporene. Men de er så brede at vi noen dager vil prøve å bruke begge maskinene, LEITWOLF og HUSKY eMOTION. Den ene preparerer for skøyting og den andre kommer bak og legger sporene.
For oss i PRINOTH viser dette første kjøpet av vår HUSKY eMOTION behovet for karbonnøytrale snøprepareringsmaskiner. Vi bygger maskiner som setter nye standarder når det gjelder drivstofforbruk og utslipp, samtidig som vi kan skryte av kraft og utmerket ytelse. HUSKY eMOTION er et perfekt tillegg til vår eksisterende flåte av snøprepareringsmaskiner.
Finn ut mer om HUSKY eMOTION.